Keleti politika- nyugati gyökerek? A Vatikáni "Ostpolitik" eszmetörténete
Ötven éve, 1964. szeptember 15-én a Szentszék és a kommunista Magyar Népköztársaság képviselői „részleges megállapodást” kötöttek Budapesten. Az egyezmény a hidegháborús időszak hátralévő negyedszázadára meghatározta a magyar katolikus egyház és a katolikus hívők életét és helyzetét. A megegyezés túlmutatott Magyarországon: az első megnyilvánulása volt a Szentszék új külpolitikai orientációjának, amelyet a történeti irodalom – hasonlóan a nyugatnémet külpolitika 1960-as évek közepétől bekövetkező fordulatához – Ostpolitiknak nevezett el, s amely a korábbi elutasítással szemben nyitott volt a vasfüggönyön túli kommunista rezsimekkel való tárgyalásra, egyfajta modus vivendi kialakítására. Az Ostpolitik a kelet-európai szovjet uralom összeomlásával, 1990-ben tűnt le a történelem színpadáról, ekkor helyezték hatályon kívül az egyezményt is.
Az Ostpolitik kezdettől komoly és rokonszenves visszhangra talált Nyugat-Európában, a magyar egyháztörténeti irodalomban viszont 1990 óta viszont szinte kizárólag negatív módon ítélték meg hatását, eredményességét, sőt néha szándékait is. Szembeállítva a vértanúk egyházával, sok megfigyelő számára a Vatikán diplomáciai törekvései a diplomácia egyházának kétes manipulációit hordozták. A kritikusok arra emlékeztetnek, hogy az 1964-es részleges egyezmény hatalmas propagandasiker volt a pártállami rendszer számára, széles körben elterjedt pozitív történeti értékelése része lett a Kádár-rendszer hazai társadalmi elfogadottságát megalapozó hamis kompromisszumnak, sőt a formálisan helyreállított hierarchiáért cserébe a Vatikán elismerte az egyházi élet gettósítását, a főkegyúri jog sajátos szocialista helyreállítását az egyházi élet szigorú ellenőrzését és az egyházak tevékenységét takaréklángra szorító állami elnyomatást.
Az Ostpolitik kérdése azonban nem csupán erkölcsi vagy éppen diplomáciatörténeti szempontból érdekes. Kidolgozása egykorú a katolikus egyház legnagyobb hatású modernkori eseményével, az 1962 és 1965 között tartott II. Vatikáni Zsinattal. Kezdeményezője mindkettőnek az 1958 őszén pápává választott XXIII. János pápa volt. Ő és utódja, VI. Pál aktív szerepet játszottak nemcsak a zsinat meghirdetésében, előkészítésében és a legfontosabb zsinati dokumentumok előkészítésében, hanem a keleti politika elvi és gyakorlati megvalósításában is. A zsinat ülésszakai adtak leginkább módot arra is, hogy a vasfüggönyön túli egyházakkal való kapcsolatokat felvegyék. Joggal vethetjük fel a kérdést: vajon állt-e fent összefüggés a II. Vatikáni Zsinat tanítása és az új vatikáni keleti politika között? Értelmezhetjük-e a keleti politikát a zsinati mozgalom, az aggiornamento egyik, sőt akár logikus következményeként, vagy csupán az évszázados szentszéki diplomácia hagyományainak megfelelő pragmatikus fordulatként, amelynek célja a kelet-európai katolikusok Róma-hűségének lehetőségek szerinti biztosítása, az egyházi hierarchia és az intézményes jelenlét fenntartása volt? Maga az a tény, hogy a közeledés politikája kezdettől és ma is inkább Nyugat-Európában nyert elismerést, jelzi, hogy a Vatikán keleti nyitásában szerepet játszó tényezők részben függetlenek voltak a térségünk problémáitól, viszont annál inkább kötődtek a vallás és a modern társadalom viszonyának a felvilágosodás óta szüntelenül jelenlévő újrafogalmazásához és a globális geopolitikai változásokhoz. Az Ostpolitik sajátos kontextusát adja az a tény, hogy az 1950–1960-as évek fordulóján a baloldali gondolat vonzereje Nyugat-Európa-szerte megnőtt, s a forradalmi változáson átmenő nyugat-európai társadalmakban az atomfegyverek fejlesztését, a neokolonializmust és a kapitalizmust kritizáló baloldali erőkkel való dialógus gondolata minden nyugat-európai mainstream egyházban teret nyert. A XXIII. János által meghirdetett aggiornamento s nyomában a II. Vatikáni Zsinat értelmezhető e fordulat katolikus kifejeződéseként is, az Ostpolitik pedig a zsinaton elfogadott változások egyik konkrét gyakorlati következményeként.


Only with Hungarian knowledge
Covid védettségi igazolás szükséges
Regisztrációköteles